ѕолитическа¤

’ерсонщина

 

—ерг≥й  ириченко: У—татут територ≥альноњ громади Ц це ¤к≥сно нова можлив≥сть орган≥зувати не т≥льки кращий р≥вень управл≥нн¤ м≥стом, а й ¤к≥сно новий контроль мешканц≥в ’ерсону за владоюФ.

 

ћи друкуЇмо повний текст ≥нтерв'ю √олови ’ерсонськоњ м≥ськоњ орган≥зац≥њ ¬√ќ У√ромадський контрольФ —ерг≥¤  ириченка 

 

Ѕ≥льш≥сть з нас мабуть чули про ≥стор≥ю зм≥цненн¤ м≥ст  ињвськоњ –ус≥ та ™вропи через наданн¤ державною владою вольностей м≥стам. ¬ ™вроп≥, зокрема, це формал≥зувалос¤ через ћагдебурзьке право. “обто коли у —татут≥ м≥ста закладалис¤ основи взаЇмов≥дносин люду м≥ста ≥з м≥ською владою. ѕрава людей ≥ обовТ¤зки влади були наст≥льки гармон≥йно взаЇмоповТ¤зан≥, що це послугувало динам≥чним поштовхов дл¤ п≥дв≥щенн¤ р≥вн¤ добробуту людей ≥ врешт≥-решт швидкого зростанн¤ ≥ зм≥цненн¤ економ≥чноњ ≥ нав≥ть пол≥тичноњ могутност≥ багатьох м≥ст.

ѕраво мати статут свого м≥ста отримали не так давно ≥ м≥ста ”крањни. ≤ це немаловажний фактор, на ¤кому, по-перше, перев≥р¤Їтьс¤ щир≥сть ≥ д≥йсн≥ нам≥ри влади, а по-друге, формал≥зуютьс¤ ≥ стають б≥льш прозорими в≥дносини м≥ж громад¤нином ≥ чиновником, ¤к≥ живуть ≥ працюють в одному м≥ст≥. ≤ по-третЇ, ¤к насл≥док, вдало складений —татут м≥ста стаЇ своЇр≥дною пост≥йно д≥ючою програмою ≥ правилами гри, за ¤ких м≥сто отримуЇ можлив≥сть або ледве живот≥ти, занепадаючи у своЇму розвитку ≥ втрачаючи своЇ населенн¤, або отримати умови дл¤ динам≥чного п≥дйому економ≥ки, культури, духовного житт¤.

ѕерше намаганн¤ прийн¤ти —татут територ≥альноњ громади м.’ерсона зробили м≥ськ≥ депутати та м≥ський голова минулого скликанн¤ ще у 1999 роц≥. “од≥ проект —татуту було прийн¤то у першому читанн≥. “очно нев≥домо з ¤ких саме причин, але робота по прийн¤ттю —татуту м.’ерсона загальмквалас¤, а пот≥м ≥ припинилас¤. Ќаш≥ м≥сцев≥ анал≥тики пом≥тили, що цей процес сп≥впадаЇ з пер≥одом активноњ роботи ќлени –отовоњ по керуванню товариствами з обмеженою в≥дпов≥дальн≥стю, в результат≥ чого саме тод≥, у 1999 роц≥ м≥ськ≥ кладовища, пл¤ж≥, а невдовз≥ ≥ комунальне майно жек≥в перекочувало до брудних ≥ загребущих рук приватних д≥лк≥в ’ерсонського пошибу.

“им не менш час летить швидко, ≥ на початку 2003 року м≥ська орган≥зац≥¤ У√ромадського  контролюФ зробила щирий нам≥р позитивно вплинути на ≥сторичний х≥д розвитку нашого р≥дного м≥ста. 15-го с≥чн¤ ц.р. за моњм п≥дписом на ≥мТ¤ м≥ського голови ¬.—альдо було направлено грунтовно доопрацьований проект —татуту територ≥альноњ громади м.’ерсона. ¬≥дпов≥дна ≥нформац≥¤ про цей факт пройшла у м≥сцев≥й прес≥ та по рад≥о. «наючи траг≥чну реальн≥сть, повТ¤зану ≥з тим, хто саме знаходитьс¤ зараз при влад≥ в м≥ст≥, ми все ж таки мали над≥ю, що про≥гнорувати участь У√ромадського контролюФ у в≥дпов≥дальному процес≥ розробки —татуту буде неможливо.

јле на то ≥ трагед≥¤, що наша влада в≥дкинула учать нашоњ орган≥зац≥њ в цьому процес≥. ћ≥ський голова прот¤гом п≥вроку пер≥одично особисто мен≥ к≥лька раз≥в об≥ц¤в, що У"√ромадський контрольФ буде залучений разом з ≥ншими 20-тьма громадськими орган≥зац≥¤ми до процесу творенн¤  онституц≥њ м≥ста. јле об≥ц¤нки м≥ського голови залишилис¤ при ньому.

ј тим часом газета У’ерсонський в≥сникФ подачею у 4-ох номерах вже надрукувала текст проекту —татуту м.’ерсона. ≤ перш н≥ж дати поб≥жний анал≥з цьому документу, хот≥в би перефразувати в≥доме висловленн¤: покаж≥ть нам проект статуту м≥ста, ≥ ми скажемо про моральн≥ устоњ та д≥йсн≥ нам≥ри влади, ¤ка затвердила такий статут.

«разу скажу, що принципов≥ положенн¤, запрпопонован≥ У√ромадським контролемФ тепер≥шн¤ влада св≥домо в≥дкинула або про≥гнорувала. ћожна  ззовн≥ пор≥вн¤ти: нав≥ть по обТЇму ц≥ проекти р≥зн¤тьс¤. ћи запропонували 176 статей —татуту, а проект, розроблений п≥д кер≥вництвом ¬.—альдо маЇ лише куцих 143 статт≥. 

¬ ст.95 ношого проекту ми пропонували ввести в м.’ерсон≥ посаду ”повноваженого з прав людини, ¤кий обираЇтьс¤ з≥ складу м≥ськоњ ради. ÷ей уповноважений маЇ право спостер≥гати за д≥¤ми орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ щодо неухильного дотриманн¤ прав людини вс≥ма органами ≥ посадовими особами, надаЇ безкоштовну юридичну допомогу представникам територ≥альноњ громади, що Ї дуже суттЇвим при низькому р≥вн≥ житт¤ херсонц≥в, звертаЇтьс¤ до органу або посадовоњ особи державноњ та м≥ськоњ влади з вимогою поновити порушен≥ права особи, ¤ка до нього звернулас¤. Ќаприклад, в органах м≥сцевого самовр¤дуванн¤ ус≥х скандинавських крањн так≥ уповноважен≥ д≥ють ≥ вже не одне стол≥тт¤. Ќажаль тепер≥шн≥ розробники —татуту ’ерсона в≥дкинули цю ≥дею ≥ не включили норму про ”повноваженого з прав людини, позбавивши херсонц≥в в пост≥йному захист≥ своњх прав.

” —альд≥вському проект≥ —татуту взагал≥ нема глави, ¤ка б в≥дпов≥дала глав≥ 10 нашого проекту, ¤ка називаЇтьс¤ "ћ≥сцев≥ ≥н≥ц≥ативи", ≥ передбачаЇ б≥льш спрощену процедуру захисту прав ≥ ≥нтерес≥в херсонц≥в.  ћи пропонували створити такий ≥нститут ¤к ≥н≥ц≥ативна група при квартальних ≥ будинкових ком≥тетах в 50 ос≥б, ¤ка може бути суб'Їктом права  м≥сцевоњ ≥н≥ц≥ативи, тобто ц¤ група херсонц≥в могла б вносити проекти нормативноЦправових акт≥в, багато р≥шень можуть ≥н≥ц≥юватись таким суб'Їктом. јле ц¤ пропозиц≥¤ також  не була сприйн¤та д≥ючою владою.

√оловне, на чому показали себе розробники сальд≥вського вар≥анту —татуту, так це зв≥сно майнов≥ ≥ грошов≥ питанн¤ сп≥вв≥дносин горожан та чиновник≥в м≥ста. ‘актично це те слизьке м≥сце, ¤ке показало зайвий раз гнилу хижацьку природу тепер≥шн≥х правител≥в нашого м≥ста. ƒив≥тьс¤, шановн≥ херсонц≥.

У√ромадський контрольФ вважаЇ, що комунальне майно - це суттЇва основа, ¤ка гарантуЇ багато ≥нших немайнових в≥дносин. ≤ ми запропонували в своЇму проект≥ 18 статей аж на трьох стор≥нках, що стосуютьс¤ комунального майна. јле у сальд≥вському проект≥ на ц≥ моменти в≥днесено всього 5 статей, ≥ кожна з них на 1,5 р¤дка, а всього це зайн¤ло одну шосту частини аркуша паперу, що нав≥ть дитин≥ носа не п≥д≥треш, не кажучи вже про б≥льш серйозн≥ м≥сц¤. ƒив≥тьс¤ дал≥.

” ст. 29 сальд≥вського проекту —татуту взагал≥ не визначено перел≥к об'Їкт≥в комунальноњ власност≥ виключно громадського користуванн¤. ј, наприклад, в ст.137, ¤ку запропонував У√ромадський контрольФ, ч≥тко виписуЇтьс¤ перел≥к цих об'Їкт≥в. ÷е об'Їкти комунальноњ власност≥, ¤к≥ виведен≥  ≥з товарноЦгрошового обороту ≥ не можуть бути передан≥ комусь у платне користуванн¤ або в≥дчужен≥ органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ чи ≥ншими установами на користь юридичних ≥ ф≥зичних ос≥б. ƒо таких об'Їкт≥в комунальноњ власност≥ виключно громадського користуванн¤ належать: вулиц≥, тротуари, сквери, парки водойми, берег р≥чки ƒн≥про, в т. ч. й пл¤ж≥, мости, кладовища, пам'¤тки ≥стор≥њ, природи, арх≥тектури, культури, мереж≥ газо-, електро- теплопостачанн¤, водов≥дведенн¤, а також буд≥вл≥, призначен≥ дл¤ обслуговуванн¤ цього фонду: бойлерн≥, котельн≥, канал≥зац≥йн≥ споруди ≥ т.д. ÷е дуже важливо. ≤ головне виписано, що основн≥ активи надаютьс¤ комунальним п≥дприЇмствам у безоплатне користуванн¤.

«а час же перебуванн¤ новоњ команди при влад≥ очевидно, що вони брутально нехтують ≥нтересами територ≥альноњ громади, ѕро ќлен≥ –отов≥й та ¬олодимиров≥ —альдо приватн≥ ф≥рми та окрем≥ наближен≥ до м≥ськоњ влади п≥дприЇмц≥ наживаютьс¤ на громад¤нах м≥ста ’ерсона. Ќ≥де в ”крањн≥ нема такоњ ганьби ≥ такого порушенн¤, ¤ке, на жаль, ≥ дос≥ поки що прикриваЇтьс¤ органами  прокуратури - це експлуатац≥¤ м≥ських кладовищ в приватних ц≥л¤х з метою наживи. ¬они перебувають у користуванн≥ “ќ¬, ¤ке ран≥ше очолювала пан≥ –отова. «а час њњ кар'Їри вона неодноразово очолювала “овариства з обмеженою в≥дпов≥дальн≥стю, ≥ тим ф≥рмам, ¤к≥ вона очолювала, в≥д м≥ського комунального майна було в≥дламано дуже лас≥ шматки: пл¤ж≥, комунальний транспорт, особливо, ¤кий перебуваЇ у власност≥ ∆ ќ, ну й т≥ ж кладовища. “ут порушуютьс¤ природне право людей на те, щоб влада хоча б не наживалас¤ за њх рахунок. ≤ тому невключенн¤ таких статей у проект —татуту говорить про подальш≥ нам≥ри також незаконно використовувати виключно громадське майно. ÷е дуже серйозне моральне, а ¤ вважаю й юридичне порушенн¤. “ому що в≥дпов≥дн≥ нормативноЦправов≥ акти, ¤к≥ прийн¤т≥ на загальнодержавному р≥вн≥, заборон¤ють передавати в оренду ≥ платне користуванн¤ кладовища ≥ т. ≥н.

ƒал≥, в розд≥л≥ 3 сальд≥вського —татуту, ¤кий дуже малий, не передбачено створенн¤ ≥ утриманн¤ фонду соц≥ального комунального житла дл¤ малозабезпечених, безпритульних мешканц≥в м≥ста. Ђ√ромадський контрольї напол¤гаЇ на тому, щоб таке житло в м≥ст≥ було. “а й житт¤ показуЇ, що таке житло повинно бути. ќн 18-го липн¤ ц. р. до нашоњ громадськой приймальн≥ зайшов гр-н јнищенко ќлександр ћакарович, ¤кий неодноразово бачив у бурТ¤нах на берез≥ р≥чки ¬≥рьовчиноњ чолов≥ка, ¤кий маЇ пр≥звище Ќик≥шин ¬.ƒ. 1941 року народженн¤, при ньому Ї вс≥ документи. јле дол¤ жорстоко до нього поставилас¤, бо коли в≥н виписавс¤ на ≥нвал≥дн≥й кол¤сц≥ ≥з л≥карн≥ та добравс¤ до свого житла, ви¤вилос¤, що житла в≥н вже не маЇ, бо його онучка, ≥ схоже незаконно, продала житло ≥ншим. Ђ√ромадський контрольї в≥дгукнувс¤ на б≥ду ≥ звернувс¤ до в≥дпов≥дних ≥нстанц≥й л≥карн¤них заклад≥в, управл≥нн¤ соц≥ального захисту населенн¤, обласного управл≥нн¤ внутр≥шн≥х справ. јле зразу виникла велика проблема, де хоч би ¤кийсь час м≥г пережити, поки все владнаЇтьс¤ ≥нвал≥д, щоб не тин¤тис¤ у бурТ¤нах разом ≥з бездомними собаками.

“акож в проект≥ сальд≥вського —татуту суттЇво обмежуЇтьс¤ право херсонц≥в на те, щоб щом≥с¤ц¤ њх приймав м≥ський голова, секретар м≥ськоњ ради, заступники м≥ського голови. ¬ статт≥ 135 проекту —татуту, розробленого командою мера, дуже куцо, обмежено виписано, що Упосадов≥ особи м≥ського самовр¤дуванн¤ повинн≥ щом≥с¤ц¤ проводити прийом жител≥в м≥ста з особистих питаньФ. ћи ж ч≥тко зазначаЇмо в ст.170 нашого проекту, Ущо м≥ський голова, його заступники,  секретар м≥ськоњ ради повинн≥ щом≥с¤ц¤ проводити прийом громад¤н з особистих питаньФ. ÷е норма, ¤ка реал≥зуЇтьс¤, ¤кщо не в ус≥х, то в б≥льшост≥ м≥ст ”крањни. јле м≥ський голова з≥ своЇю командою, мабуть, хочуть уникнути  такого суттЇвого обовТ¤зку. ÷е, ми вважаЇмо, пос¤ганн¤ на демократичн≥ засади житт¤ в м≥ст≥ ’ерсон≥.

    якщо пор≥вн¤ти цей проект ≥ той, що ми запропонували 15 с≥чн¤, то в≥н значно позбавлений демократичност≥. ƒемос Ц народ, ≥ ц≥Їњ демократичност≥ не вистачаЇ у план≥ дов≥ри жител¤м, ц¤ влада боњтьс¤ жител≥в, вона њм не дов≥р¤Ї. Ќу, наприклад, у статт≥ 99 сальд≥вського проекту —татуту не передбачено те, що ми запропонували в статт≥ 73: кр≥м передбачених в≥дпов≥дними главами цього —татуту можуть бути використан≥ так≥ форми участ≥ жител≥в м≥ста в зд≥йсненн≥ м≥сцевого самовр¤дуванн¤ , ¤к право участ≥ у масових акц≥¤х, метою проведенн¤ ¤ких Ї приверненн¤ уваги орган≥в ≥ посадових ос≥б орган≥в м≥ського самовр¤дуванн¤ до актуальних проблем загальном≥ського значенн¤ або проблем соц≥ального забезпеченн¤, охорони навколишнього середовища, п≥дтриманн¤ громадськоњ безпеки, ¤к≥ потребують негайного вир≥шенн¤. ј також виконанн¤ на громадських засадах роб≥т по благоустрою територ≥њ м≥ста, наданню послуг соц≥ально незахищеним верствам населенн¤ Ц ц≥ норми не вв≥йшли до —татуту розробленому командою мера. „ому? “ому, що вони мабуть бо¤тьс¤ безпосереднього  волеви¤вленн¤ херсонц≥в , тому що страх такий вже посилюЇтьс¤ з кожною сес≥Їю м≥ськоњ ради: буквально жодноњ сес≥њ не було, ¤ка б не п≥кетувалас¤ херсонц¤ми, тому що весь час накопичуютьс¤ питанн¤, ¤к≥ дуже сильно б'ють  сотн¤х тис¤ч херсонц≥в.  «вичайно —татут не може обмежити право громад¤н , бо Ї закони. јле —татут Ц це також Ї важливий нормативно - правовий акт ≥ правовий ≥нструмент, ¤кий може намагатись обмежити громад¤н. я вважаю, що не включенн¤ таких положень пересл≥дуЇ мету обмежити права херсонц≥в.  я також вважаю, що ¤кщо не даЇтьс¤ права на громадських засадах виконанн¤ роб≥т по благоустрою м≥ста та наданн¤ соц≥альних послуг, пересл≥дуЇтьс¤ мета п≥дтримати монопол≥ю посадових ос≥б. “обто все, що зараз в ’ерсон≥ не робитьс¤ Ц все за грош≥ ≥ за спекул¤тивн≥ грош≥. ј ¤кщо з'¤витьс¤ ¤кийсь конкурент, ¤кий маЇ десь червоний хрест на капелюшку, чи  символ≥ку, що в≥н член ¤коњсь орган≥зац≥њ або просто громад¤ни вийдуть на суботник, що позбавить можливост≥ в≥дпов≥дн≥ структуру брати грош≥ за ц≥ послуги, то цього влада боњтьс¤ ≥ не даЇ права херсонц¤м самоорган≥зовуватись.

 ” статт≥ 109 сальд≥вського —татуту не зазначено право в≥дклику депутата. ¬ нашому проект≥ це Ї , ≥ ми знаЇмо, що в «акон≥ "ѕро статус депутата м≥сцевих рад" був ч≥тко виписаний механ≥зм, але у проект≥ —татуту територ≥альноњ громади м≥ста повинно бути виписано, щоб херсонц≥ знали, бо не вс≥ ж читають закони, мають вищу юридичну осв≥ту. я вважаю, що громад¤ни повинн≥ знати, що можуть бути припинен≥ повноваженн¤ депутата м≥сцевих рад . ÷ей момент був св≥домо випущений.

ƒал≥ ми вважаЇмо, що треба доповнити в≥дпов≥дн≥ статт≥ сальд≥вського вар≥анту таким чином, що не т≥льки р≥шенн¤ м≥ськоњ ради повинн≥ оприлюднюватись у в≥дпов≥дних друкованих засобах, щоб довести до в≥дома громад¤н, а лише пот≥м набували юридичноњ сили. “ому що, наприклад, р≥шенн¤ є145 в≥д 13 травн¤ Уѕро п≥двищенн¤ ц≥н ≥ тариф≥в на подачу  води ≥ в≥дведенн¤ канал≥зац≥њФ - це такий нормативний акт , ¤кий збудив спок≥й сотень тис¤ч людей. ≤ тому хай все жЦтаки буде передбачена така процедура, вона забезпечить ≥нформативн≥сть процесу прийн¤тт¤ таких р≥шень, бо люди здеб≥льшого не знають, ¤к≥ р≥шенн¤ приймаютьс¤.

 “ут ми п≥д≥йшли до самого основного, тут нав≥ть преамбулу таку можна сказати: покаж≥ть нам проект —татуту, ≥ ми скажемо про ваш≥ моральн≥ устоњ та ваш≥ д≥йсн≥ нам≥ри.

Ќу, а ¤кщо пор≥вн¤ти 169 статтю, ¤ку ми запропонували, ≥ 134 статтю сальд≥вського —татуту, то побачимо, що  вкрай обмежене право жител≥в м≥ста ’ерсона на отриманн¤ ≥нформац≥њ. ќт ми можемо почитати нашу статтю: жител≥ м≥ста мають право на отриманн¤ достов≥рноњ ≥нформац≥њ щодо д≥¤льност≥ орган≥в ≥ посадових ос≥б м≥сцевого самовр¤дуванн¤, ¤ка може включати в≥домост≥ про структуру та чисельний склад орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, компетенц≥ю орган≥в ≥ посадових ос≥б, призначенн¤ та зв≥льненн¤ посадових ос≥б, зм≥ст документ≥в ≥ р≥шень м≥сцевоњ ради за вин¤тком документ≥в з обмеженим доступом, поточну д≥¤льн≥сть ≥ плани роботи посадових ос≥б, позиц≥ю цих орган≥в ≥ посадових ос≥б з найважлив≥ших питань житт¤ м≥ста, ≥ншу ≥нформац≥ю зг≥дно чинного законодавства. Ќе включенн¤ цих пункт≥в вказуЇ на пос¤ганн¤ обмежити херсонц≥в у доступ≥ до ≥нформац≥њ.

 ¬загал≥ у запропонованому проект≥ в≥дсутн¤ така норма, ¤ку ми запропонували у статт≥ 174 нашого вар≥анту, де записано, що висновок суду про визначенн¤ нев≥дпов≥дност≥ акт≥в орган≥в або ос≥б орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤,  онституц≥њ ”крањни ≥ д≥ючого законодавства Ї п≥дставою до перегл¤ду або скасуванн¤ зазначених акт≥в. ¬≥дома все ж-таки практика  прийн¤тт¤ незаконних р≥шень, ≥ багато Ї факт≥в, коли люди намагаютьс¤ через суди захистити своњ права, а посадов≥ особи на чол≥ з м≥ським головою не хочуть виконувати цих р≥шень.

 Ќе включено також ще один суттЇвий момент, що надаЇ можлив≥сть  дл¤ подальших  зловживань. Ќе прописано наступне: що орган≥зац≥¤ та проведенн¤ процедур закуп≥вл≥ товар≥в, роб≥т, послуг за кошти м≥сцевого бюджету зд≥йснюютьс¤ пост≥йно  д≥ючим м≥ським тендерним ком≥тетом. ¬ сальд≥вському проект≥ цього не визначено, таким чином вс≥м командуватимуть чиновники,  а громада не матиме можливост≥ дл¤ контролю за витрачанн¤м бюджетних кошт≥в.

«а проектом м≥ськоњ ради надаЇтьс¤ таке право дл¤ громад¤н, ¤к прийти на сес≥ю, подивитись, ¤к  працюють депутати. ƒл¤ цього потр≥бно подавати за¤вку секретарю м≥ськоњ ради. ћи пропонували, щоб це був дводенний терм≥н, але чиновники виписали пТ¤ть дн≥в, але це забагато, люди можуть не встигнути подати за¤вку. ћи вважаЇмо, що це не дуже гарний, нещирий зах≥д, щоб позбути права ¤комога б≥льше людей бути присутн≥ми на сес≥њ.

¬≥дсутн≥й також розд≥л "ѕравова основа —татуту", тобто не треба робити таЇмниц≥ з процесу розробки —татуту, ¤к в≥н народжуЇтьс¤ ≥ ¤кий процес внесенн¤ зм≥н та доповнень до —татуту. ” нас же виписана правова основа —татуту ≥ в≥дпов≥дно процедура ≥ строки внесенн¤ зм≥н та доповнень до нього.

ќсь коротко т≥ пропозиц≥њ, внесенн¤ ¤ких ми вважаЇмо вкрай важливими. ¬ першу чергу дл¤ того, щоб не чиновники при влад≥ розпор¤джалис¤ дол¤ми людей та њх майном ≥ доходами, а херсонц≥ мали правов≥ гарант≥њ дл¤ того, щоб вони не т≥льки в≥дчували себе, а й були фактичними господар¤ми в м≥ст≥. ÷е ≥ Ї мета дос¤гненн¤ того стану демократ≥њ, ¤кого сьогодн≥ нема, але ¤кий вкрай вс≥м потр≥бний.

 

повернутис¤ до розд≥лу

повернутис¤ до головноњ стор≥нки

 

 

Hosted by uCoz