ѕолитическа¤

’ерсонщина

 

Ѕезчасс¤ мине, а ≥скру майбутнього в д≥т¤х 

треба запалювати вже сьогодн≥ 

 

—тан≥слав Ќ≤ ќЋј™Ќ ќ, народний депутат ”крањни, голова  ом≥тету ¬ерховноњ –ади ”крањни з питань науки ≥ осв≥ти, секретар ѕол≥тради —оц≥ал≥стичноњ парт≥њ ”крањни.  
 
"—≥льськ≥ в≥ст≥" 2003.09.02 


ѕочавс¤ навчальний р≥к... 
 
ѕерше вересн¤ - початок нового навчального року. «авжди це був день радост≥ 
дл¤ батьк≥в ≥ д≥тей. ÷ього ж року сотн≥ тис¤ч школ¤р≥в ≥ њхн≥х наставник≥в 
п≥шли до с≥льських шк≥л без радост≥. «лидн≥ ≥ нестатки обс≥ли середню школу, 
профтехучилища, вузи.  
 
ћо¤ серпнева депутатська пошта переповнена, на жаль, листами ≥з р≥дного 
виборчого округу на ’ерсонщин≥, з ус≥Їњ ”крањни запитанн¤ми: ¤к спор¤дити 
д≥тей до школи, до техн≥куму, вузу? як њх од¤гти, взути, нагодувати? —в≥тлана 
—таропожева ≥з Ќоводмитр≥вки √ен≥чеського району, що на ’ерсонщин≥, мати 
п'¤ти д≥тей-школ¤р≥в, запитуЇ, за що купити зошити, ручки, ол≥вц≥, портфел≥, 
де вз¤ти од¤г дл¤ д≥ток. Ѕо кучм≥вськ≥ "реформи" розтрощили село, зробили 
безроб≥тними не один м≥льйон наших громад¤н. —≥м м≥льйон≥в украњнц≥в, багато 
з них ≥з вищою осв≥тою, понев≥р¤ютьс¤ в далекому заруб≥жж≥, працюючи там на 
найнепрестижн≥ших роботах, потерпаючи в≥д знущань ≥ безправ'¤.  
 
Ќа зустр≥чах, у листах батьки, педагоги запитують: коли ж до школи, вузу, 
профтехосв≥ти держава повернетьс¤ обличч¤м?  оли ж то буде влада виконувати 
 онституц≥ю, осв≥т¤нськ≥ закони? „и поверне 5 м≥ль¤рд≥в гривень несплаченого 
боргу вчител¤м за ст. 57 «акону "ѕро осв≥ту", чи платитиме держава за 
комунальн≥ послуги с≥льським педагогам?  оли ж то, нарешт≥, вчитель, вчений 
будуть у пошан≥ в держави?  
 
¬тор¤ть педагогам студенти. Ѕагато ≥з них змушен≥ вступати до вуз≥в на 
платн≥й основ≥. Ѕо президент, ур¤д грубо ≥гнорують ст. 53  онституц≥њ, ст. 34 
«акону "ѕро вищу осв≥ту" ≥ скорочують бюджетне навчанн¤. ¬ минулому роц≥ ≥з 
запланованих ур¤дом 130 тис¤ч студент≥в на навчанн¤ за рахунок держави було 
прийн¤то близько половини. ¬иходить, що з 700 тис¤ч випускник≥в шк≥л, училищ, 
техн≥кум≥в може продовжувати навчатись за бюджетний кошт лише кожний 
одинадц¤тий. ќт ≥ мус¤ть батьки останню сорочку спродувати, с≥м'ю на голодн≥й 
пайц≥ тримати, щоб вчити сина чи доньку.  
 
"ѕозатор≥к ¤ вступила в ћел≥топольську агротехн≥чну академ≥ю на контрактну 
форму навчанн¤, - пише ¬≥ктор≥¤ –ожко ≥з Ѕалтазар≥вки на ’ерсонщин≥. - 
—початку було важко, але вже другий семестр склала на четв≥рки ≥ п'¤т≥рки. “а 
за другий курс сплатити несила було, тому й в≥драхували мене тор≥к ≥з вузу. 
ћати вчителька, а батько безроб≥тний. ј нин≥ аж щемить серце, так хочетьс¤ 
продовжувати вчитись. я й п≥дробл¤ла, до будь-¤коњ роботи ставала, але всю 
суму за навчанн¤ заробити не в сил≥. Ѕо ж ¤кось жити треба. ƒопомож≥ть!"  
 
“ак≥ листи, зверненн¤ отримую майже щодн¤. «наю, що ≥ моњ друз≥ 
депутати-соц≥ал≥сти мають ≥з цим пост≥йний клоп≥т. –ектори вуз≥в, отримуючи 
третину необх≥дного в≥д держави, змушен≥ запроваджувати платне навчанн¤. јле 
ж це шл¤х у безвих≥дь! Ѕо про ¤ке платне навчанн¤ можна говорити, коли дв≥ 
третини людей живуть за межею б≥дност≥. ј середн¤ зарплата в осв≥т≥, 
медицин≥, культур≥ не дот¤гуЇтьс¤ ≥ до прожиткового м≥н≥муму. я не кажу вже 
про прац≥вник≥в горьованого аграрного сектору чи пенс≥онер≥в.  
 
ј що ж наша держава, њњ ур¤д, президент ¤к гарант  онституц≥њ? ’≥ба њм не 
зрозум≥ло, де брати кошти на осв≥ту ≥ науку? «акон вимагаЇ 10 в≥дсотк≥в в≥д 
нацдоходу спр¤мовувати на осв≥ту, 1,7 в≥дсотка - на науку. ћи ж маЇмо в цьому 
роц≥ в≥дпов≥дно 4,5 ≥ 0,3 в≥дсотка. ƒоки ж то ненаситн≥ ол≥гархи, ¤к≥ мають 
уже багатом≥ль¤рдн≥ доходи ≥ ¤ким президент щедро в≥ддаЇ державне майно, њхн≥ 
владн≥ покровител≥ будуть шматувати економ≥ку ”крањни? “ор≥к троЇ громад¤н 
”крањни (правда, жоден ≥з них не Ї чомусь представником титульноњ нац≥њ, ¤к 
тут не станеш нац≥онал≥стом?) ув≥йшли до складу найбагатших сх≥дноЇвропейц≥в. 
” цьому роц≥ таких уже 5! –остемо ж ми, гей! ѕри цьому кожен ≥з цих 
скоробагатьк≥в маЇ так≥ багатства, ¤ких би вистачило на р≥к, щоб виплачувати 
вс≥ доплати педагогам за статтею 57 «акону ”крањни "ѕро осв≥ту". ћав рац≥ю 
грецький ф≥лософ —олон, ¤кий говорив, що багачам заради отриманн¤ багатства 
н≥¤коњ м≥ри немаЇ. ј ≥тал≥Їць ћак≥авелл≥, котрого часто цитуЇ  учма, таких 
д≥лк≥в ще колись попереджав, що н≥¤к≥ фортец≥ не вр¤тують володар¤, ¤кий 
забуваЇ про св≥й народ. „и владц≥, ол≥гархи забули про кол≥њвщину, ∆овтневу 
революц≥ю? ƒумають нин≥, що в≥дгородилис¤ в≥д людей мурами, броньованими 
"ћерседесами", охоронц¤ми? Ќ≥, не вбережутьс¤, не сховаютьс¤ в≥д людського 
гн≥ву. ÷е - не погроза, це законом≥рний насл≥док пол≥тики кучм≥вщини.  
 
 оли я говорю на зустр≥чах ≥з с≥льськими педагогами про ц≥ проблеми, то вони 
мене розум≥ють ≥ п≥дтримують.  оли ж закликаю до активних пол≥тичних д≥й, 
знаходжу розум≥нн¤ не у вс≥х. ƒе¤к≥ педагоги, нав≥ть ≥з високими науковими 
ступен¤ми, часто-густо займають традиц≥йну дл¤ украњнського обивател¤ позиц≥ю 
- мо¤ хата скраю. Ѕагато вчител≥в занепали духом ≥ н≥ в що не в≥р¤ть. ≤ 
найголовн≥ше, дехто вважаЇ таку позиц≥ю правильною. Ќ≥ ≥ ще раз н≥! Ѕо ж 
господар¤ми в ”крањн≥ Ї ми з вами, шановн≥ колеги-педагоги! ¬≥д нашоњ позиц≥њ 
залежить дуже багато. “им б≥льше, що до нових президентських перегон≥в 
залишилось зовс≥м мало часу. ћи повинн≥ зм≥нити ситуац≥ю на краще, зробити 
”крањну р≥дним домом дл¤ б≥льшост≥ громад¤н, а не сир≥тським притулком, ¤кою 
Ї вона сьогодн≥.  
 
ƒепутати-соц≥ал≥сти вважають своњм пр≥оритетом турботу про с≥льську осв≥ту ≥ 
науку, про майбутнЇ нашоњ крањни. ‘ракц≥¤ —оц≥ал≥стичноњ парт≥њ при розпод≥л≥ 
портфел≥в кер≥вник≥в ком≥тет≥в ¬ерховноњ –ади вибрала дл¤ себе не ком≥тет з 
банк≥в чи п≥дприЇмництва, а вз¤ла важку й в≥дпов≥дальну ношу - ком≥тет з 
науки ≥ осв≥ти. —аме нашими зусилл¤ми в 1996 роц≥ в≥дновлено положенн¤ про 
повну обов'¤зкову, безкоштовну середню осв≥ту. ÷им самим ми не допустили 
закритт¤ майже 10 тис¤ч с≥льських середн≥х шк≥л.  
 
” 1998 роц≥ соц≥ал≥сти ≥н≥ц≥ювали закон "ѕро профтехосв≥ту", ¤ким зберегли 
в≥д руйнац≥њ систему п≥дготовки роб≥тничоњ зм≥ни. Ќашими зусилл¤ми в закон 
"ѕро вищу школу" закладено норми, ¤к≥ передбачають зб≥льшенн¤ державного 
замовленн¤ на кадри, посилюють автоном≥ю вуз≥в, запроваджують демократичн≥ 
норми внутр≥вуз≥вського житт¤, виборн≥сть ректор≥в, декан≥в, професор≥в, 
доцент≥в. —оц≥ал≥сти активно боролис¤ за збереженн¤ дошк≥льних ≥ позашк≥льних 
заклад≥в осв≥ти.  
 
—аме нашою волею ≥ розумом в ”крањн≥ започаткован≥ реальн≥ кроки соц≥ального 
захисту педагог≥в. « нашоњ ≥н≥ц≥ативи було прийн¤то ст. 57 «акону "ѕро 
осв≥ту", ст. 24 «акону "ѕро наукову ≥ науково-техн≥чну д≥¤льн≥сть". –озпочат≥ 
виплати вчител¤м за стаж, на л≥куванн¤, творчу активну роботу. ћи добилис¤ ≥ 
в цьому роц≥, хай незначного, але все-таки п≥двищенн¤ зарплати, хоч в 
ур¤дово-президентському бюджет≥ цього не передбачалос¤ зовс≥м. ÷е саме з 
нашоњ ≥н≥ц≥ативи в ”крањн≥ п≥дручники стали безплатними дл¤ школ¤р≥в, 
в≥дновлено комп'ютеризац≥ю с≥льськоњ школи.  
 
≤ дал≥ соц≥ал≥сти дбатимуть, щоб зрушенн¤ на осв≥т¤нськ≥й нив≥ були 
реальними, вагомими.  
 
 оли мене запитують, ¤к≥ реформи потр≥бн≥ в осв≥т≥, то ¤, пов≥рте мен≥, вже 
боюс¤ цих сл≥в. ¬они в мене асоц≥юютьс¤ ≥з звичними дл¤ кучм≥вського безчасс¤ 
словами "руйнац≥¤", "закритт¤", "скороченн¤"... як≥ реформи потр≥бн≥ сонцю чи 
чистому джерелу, зор¤м, що щоденно вказують дорогу мореплавц¤м? Ћюд¤м, ¤к ≥ 
њм, просто не треба заважати.  
 
 олись јнтуан де —ент-≈кзюпер≥ сказав так≥ слова: ми навчились плавати, ¤к 
риби, л≥тати, ¤к птахи, залишилось навчитись бути людьми. «авданн¤ вчител¤ - 
навчити д≥тей бути людьми. ÷е завданн¤ в≥ков≥чне, ¤к сама «емл¤ ≥ —в≥т. Ќе 
потр≥бно, за висловом √ригор≥¤ —ковороди, вчити ¤блуню родити ¤блука, сл≥д 
лише в≥д≥гнати свиней в≥д кор≥нн¤, щоб не знищили дерева. ќсь ¤кою мусить 
бути роль держави, ось ¤к≥ потр≥бн≥ реформи. “ому головна турбота держави - 
допомогти школ≥, вузов≥, профтехучилищу орган≥зувати навчально-виховний 
процес, забезпечити њх ус≥м необх≥дним: теплом, св≥тлом, приладд¤м, а 
педагогам дати пристойну платню. ≤ наш≥ розумн≥, мудр≥ вчител≥ навчать д≥тей 
добру ≥ люд¤ност≥, дадуть д≥т¤м м≥цн≥ знанн¤ ≥ в≥ру в справедлив≥сть. Ќе 
зм≥ною к≥лькост≥ бал≥в ≥ семестр≥в, перев≥рками ≥ конкурсами рухаЇтьс¤ 
осв≥та. ѕрогрес держави забезпечуЇтьс¤ реальною п≥дтримкою осв≥ти ≥ науки.  
 
” ц≥ вереснев≥ дн≥ хочетьс¤ побажати вс≥м учител¤м, ¤к колись говорив ¬. ќ. 
—ухомлинський, "≥скри" в душ≥, активноњ життЇвоњ позиц≥њ ≥ в≥ри в наше 
майбутнЇ. Ѕезчасс¤ реакц≥њ мине, а кувати це майбутнЇ треба в дит¤чих душах 
уже сьогодн≥.  
 

 

повернутис¤ до розд≥лу

повернутис¤ до головноњ стор≥нки

 

    

 

Hosted by uCoz