ПРОЗОРІСТЬ ВЛАДИ ДЛЯ ГРОМАДЯН БАЖАЄ КРАЩОГО

Моніторингова група обласного відділення КВУ

 

     Херсонська обласна організація Комітету виборців України у 2002 – початку 2003 рр. провела  дослідження причин низької поінформованості виборців про діяльність депутатів та представників влади, вивчення рівня та якості висвітлення діяльності влади засобами масової інформації у світлі Указу Президента України щодо додаткових заходів забезпечення відкритості у діяльності органів державної влади.

Моніторингова група ХОО КВУ у проведенні дослідження спиралася на законодавчі та нормативні акти, що регулюють інформаційну діяльність та висвітлення роботи влади, які були прийняті протягом десяти років (від часу прийняття Закону України “Про інформацію” до Указу Президента  “Про додаткові заходи щодо забезпечення відкритості у діяльності органів державної влади”).

Українське законодавство дає об’єктивну можливість реалізувати конституційне право громадян на всебічну інформацію про діяльність держави, декларує  відкритість формування та реалізацію стабільної  та зрозумілої громадянам економічної та соціальної політики держави, зобов’язує органи влади використовувати всі можливі інформаційні технології для  всебічного і об'єктивного висвітлення  діяльності органів   державної  влади  та  органів  місцевого  самоврядування. Серед найбільш важливих критеріїв  інформування населення є відкритість, зрозумілість, всебічність, регулярність інформації.

У ході моніторингу ми виявили тенденції, що можуть сприяти негативному формуванню громадського сприйняття перспектив соціально-економічного розвитку в області та свідчать про відсутність умов для ефективного залучення наукового та громадського потенціалу до процесів прогнозування соціально-економічного розвитку.

Ми констатуємо, що в пресі не сформовані передумови для відкритого обговорення стану проблем соціально-економічного розвитку, циркуляції нових ідей, залучення наукового потенціалу області для дійсної участі в процесі прогнозування тенденцій розвитку нашого краю.

 

1. Проаналізувавши стан функціонування офіційних веб-сторінок органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, моніторингова група дійшла висновків, що положення відповідних Указів Президента України та Постанов Кабінету міністрів й Розпоряджень голови Херсонської облдержадміністрації щодо інформування населення шляхом функціонування офіційних веб-сторінок або виконуються частково або не виконуються.

Існуючі офіційні веб-сторінки оновлюються частково, на них не створено можливості  для  оперативного  оприлюднення відповідей на найбільш поширені  звернення та для  широкого  обговорення актуальних  суспільних  проблем  й вивчення громадської думки про шляхи їх розв'язання.

На веб-сторінці Херсонського міськвиконкому не розміщуються суспільно важливі нормативно-правові акти,  а також не надається вичерпної  інформації про  перелік та умови отримання громадянами послуг,  які надаються відповідними органами влади,  форми і зразки документів,  стан виконання програм і планів.

Органам влади необхідно активізувати свою роботу в напрямку виконання власних розпоряджень та вдосконалити функціонування власних офіційних веб-сторінок.

2. Обсяг та якість інформації про діяльність органів виконавчої влади та місцевого самоврядування не відповідають сучасним вимогам щодо проведення більш відкритої інформаційної політики органів влади. Інформація є одноманітною, недосконалою та нецікавою, що приводить до нерозуміння звичайними громадянами дій представників влади та зростання недовіри до них.

3. В офіційних ЗМІ зберігається тенденція недостатньої кількості інформації про діяльність депутатів всіх рівнів, особливо про діяльність депутатів місцевих рад, депутатських груп та фракцій.

Одним із недостатків офіційних текстів про владу є відсутність коментарів  та недостатність матеріалів, які б містили інформацію про наслідки реалізації тих чи інших розпоряджень.

Майже відсутні в офіційній пресі журналістські розслідування щодо листів читачів про проблеми в регіонах, абсолютна більшість критичних матеріалів в незалежній пресі залишаються без відповідей посадових осіб, або посадові особи неадекватно реагують на критичні зауваження преси.

При проведенні чисельних круглих столів ми виявили, що особливо гостро постають проблеми місцевого самоврядування на рівні сільських рад. Депутатам місцевих   рад   не вистачає інформації щодо позитивного досвіду вирішення проблем недосконалого законодавства про місцевого самоврядування, функціонування механізмів реалізації прав на реальне самоврядування та форм покарання за порушення цих прав будь-якими іншими суб'єктами влади. Спроби насамперед “Наддніпрянської правди” щодо узагальнення та розповсюдження передового досвіду вирішення проблем органів місцевого самоврядування є недостатніми.

 Для подолання виявлених проблем необхідна продумана та фінансово забезпечена політика залучення до інформаційного поля науковців, експертів та громадських діячів, які могли відкрито та зважено осмислювати місцеві проблеми та шляхи їх вирішення.

Ми бачимо, що незнання, непоінформованість приводить до недовіри. А недовіра до влади та уповноважених представників територіальної громади руйнує всі зусилля як представників влади, так і лідерів громадських організацій у налагодженні прозорих стосунків між владою та громадою, розвитку місцевого самоврядування, розвитку громадянського суспільства, подолання бар’єри між владою та громадою.

повернутися до розділу

повернутися до головної сторінки

 

Інтернет-видання “Політична Херсонщина”

Інформаційний проект

Херсонської обласної організації

Комітету виборців України

cvu_kherson@mail.ru

Hosted by uCoz